Ga naar de inhoud

10 Tips voor Linkbuilding

Nog niet bekend met linkbuilding? Kort uitgelegd is het voornamelijk verwijzende links genereren van andere websites naar jouw eigen website. Daarnaast is er ook zoiets als intern linken. Dit is vanuit je eigen webpagina’s naar andere eigen webpagina’s verwijzen. Beide kan het zorgen voor een betere online vindbaarheid. Om jou hierbij te helpen hebben wij 10 Tips voor Linkbuilding klaargezet!

“Linkbuilding is the art of strategically connecting valuable content with relevant audiences, creating a web of credibility and authority”

tip 1. gastblogs

Tip 1. Gastblogs

Gastblogs is veelal een bekendere vorm voor de linkbuilding. Ben je nog niet bekend met gastbloggen? Bij deze vorm wordt er een blog, dan wel artikel geschreven voor een ander. Hierbij kan het zijn dat zowel de andere partij als jijzelf het stuk schrijft. Vervolgens wordt de blog of het artikel extern geplaatst (dus niet op je eigen website).

Vaak omvat deze tactiek het benaderen van blogs- en/of nieuwsbronnen die aansluiten bij jouw branche. Daarna als alles goed gaat zal de andere partij het verzoek voor gastbloggen en de inhoud accepteren. Vanuit de gastblog kan vervolgens doelgericht terug worden gelinkt naar jouw website of specifieke webpagina.

10 tips voor linkbuilding

Deze vorm van linkbuilding wordt vaak gezien als één van de meest succesvolle manieren. Vaak sluit namelijk de verwijzende website goed aan op jouw eigen content en doelgroep. Hierdoor zal je naast het verhogen van de SEO score, eerder relevante websitebezoekers krijgen. 

tip 2. huidige netwerk

Tip 2. Huidige netwerk

Tip 2 draait om het beter benutten van wat je eigenlijk al hebt. Je bestaande netwerk benutten is namelijk één van de eenvoudigste linkbuilding-tactieken. Daarom is het ook raar dat deze tactiek nog vaak over het hoofd wordt gezien door veel SEO-specialisten.

Deze tip is met name effectief als je al enige tijd actief bent in jouw branche. Naarmate je namelijk langer actief bent in jouw branche is de kans groter dat je een uitgebreid netwerk hebt opgebouwd. Bij dit netwerk kan je gebruik maken vann allerlei partijen waar je mee werkt of in het verleden mee hebt gewerkt. Denk bijvoorbeeld aan (ex-)collega’s, partners en/of andere contacten. 

linkbuilding tip huidige netwerk

Alle partijen kunnen mogelijk organische ‘dofollow’-backlinks plaatsen op hun eigen website verwijzend naar jou. Het voordeel van deze vorm van linkbuilding is dat deze partijen al bekend zijn met de diensten en/of producten. Vraag ernaar bij jouw netwerk en kijk of ze relevante links jouw kant op kunnen sturen.

tip 3. business directories

Tip 3. Business directories

Voor het geval je nog niet bekend bent met zogenoemde ‘business directories’ zal ik deze linkbuilding-term eerst toelichten. Het is vrij eenvoudig, het zijn namelijk websites die een soort van digitaal verzamelpunt zijn voor andere websites. De business directory weergeeft een lijst met meerdere bedrijven / sites.  

Deze manier van linking heeft meestal het doel om SEO-scores van geplaatste websites te verhogen. Het wordt vaak gezien als een goedkope en eenvoudige manier om verwijzende links te verkrijgen. Hierbij wordt vaak aangeraden om wel naar specifiekere business directories te zoeken. Zoek bij deze tactiek naar de relevantie voor jouw bedrijf. Vermeld de business directory bijvoorbeeld al soortgelijke bedrijven?

business directories voor linkbuilden

Linkbuilding-experts zijn vaak van mening dat deze tactiek voornamelijk nuttig is en dus resultaat oplevert voor lokale fysieke bedrijven. Zij kunnen hiermee namelijk beter rangschikken voor lokale zoekwoorden bij zoekmachines (specifiekere zoekwoorden, zoals long-tail keywords).

Tip 4. Broken links

Tip 4. Broken links

Broken links is het volgende onderdeel in de 10 tips voor linkbuilding. Het draait bij deze tip dus om ‘kapotte’ of ‘dode’ links. Dit zijn hyperlinks / website verwijzingen naar jou. Deze linkbuilding-strategie wordt vaak als kosteneffectief gezien en vereist relatief weinig inspanning. De broken links verwijzen naar een niet-werkende webpagina. Dit komt bijvoorbeeld voor als een webpagina van url is veranderd of als de webpagina geheel niet meer bestaat.

Om dit op te lossen spoor je de websites op die naar jou verwijzen (backlink-onderzoek). Filter na het onderzoek de verwijzingen en bewaar de kapotte links. Vervolgens zal je contact moeten opnemen met de verwijzer. Hierbij heeft de voorkeur dat ze de link aanpassen naar een nieuwe (wel-werkende) webpagina van jou. Lukt dit niet? Vraag dan of ze de verwijzing kunnen verwijderen.

broken links

Niet alleen zorg je met deze linkbuildingtip voor correcte verwijzingen, ook helpt het de andere partij. De verwijzer verbetert hierdoor namelijk de gebruikservaring van zijn of haar websitebezoekers.

Tip 5. Claim verwijzingen

Tip 5. Claim verwijzingen

Bij tip 5 zorg je voor meer verwijzende links door eerdere ‘ongeclaimde’ vermeldingen op te sporen. Zodra je vermeldingen van jouw merknaam en/of content hebt gevonden neem je contact op met die webmasters. Hierbij vraag je of ze bij hun vermelding naar jouw website willen linken.

Met behulp van deze strategie om de ongelinkte vermeldingen te claimen hoef je geen nieuwe content te maken. Daarnaast hoeft er geen nieuw contact opgenomen te worden. Hierdoor wordt deze strategie vaak als eenvoudig en effectief ervaren. De verwijzer is meestal al bekend en tevreden met jouw merknaam / content.

linkbuilden door verwijzingen
Tip 6. Concurrentie analyse

Tip 6. Concurrentie analyse

Analyses en onderzoek kunnen verschillende doeleinden hebben, zoals bij zoekwoorden optimalisatie of het verbeteren van de klantervaringen. Daarnaast kan onderzoek veel bijdrage bij linkbuilding-werkzaamheden.

Door backlinkprofielen van je concurrenten te analyseren kan je beter bepalen welk soort inhoud waarschijnlijker hoogwaardige links zal opleveren. Met behulp van een backlink-analysetool kan je achterhalen waar je concurrenten het grootste deel van hun verwijzende links mee krijgen. Dit kan bijvoorbeeld komen door handige infographics, gidsen / tutorials of andere soorten inhoud. Daarnaast zorgt het onderzoek voor inzicht in de exacte populaire content.

concurrentie onderzoek

Hierbij kan je het onderzoek bijvoorbeeld ook gebruiken voor het maken van je eigen contentkalender. Zo kan je eventueel eerder kwalitatieve en organische links aantrekken van vergelijkbare verwijzers.

Tip 7. Hergebruik top content​

Tip 7. Hergebruik top content

Wat zijn de meest waardevolle webpagina’s die je hebt? Denk hierbij aan webpagina’s met content die populair zijn. De webpagina’s die dus de meeste websitebezoekers binnenhalen en het meest worden gedeeld.

Waarom zou je deze huidige ’top content’ niet hergebruiken? Aangezien het al eerder succesvolle resultaten heeft geboekt zal het waarschijnlijk eerder weer positief uitpakken. Deze linkbuildingtactiek vereist veelal wel iets meer inspanning dan de eerder benoemde tactieken. Daarentegen kan het hergebruiken van top content enorm veel opleveren.

Tip 8. Verwijzingen naar top content​

Tip 8. Verwijzingen naar top content

Als je eerder marketing gerelateerde onderzoeken hebt gedaan zal je waarschijnlijk informatie hebben gezien van concurrenten. Hierbij zie je al snel wat de concurrerende inhoud is die veel kwalitatieve backlinks heeft opgeleverd. Deze inhoud hoeft niet eens heel diepgaand te zijn, maar toch zorgde het voor veel verwijzingen.

Als je zelf een webpagina hebt die overeenkomt met die populaire content, kan je mogelijk nieuwe backlinks verkrijgen. Dit doe je door contact op te nemen met de webmasters van de verwijzende domeinen. Stel hierbij voor of ze ook naar jouw relevante webpagina willen linken.

linkbuildingtactieken

Deze linkbuildingtactiek is echter niet altijd even populair. Dit komt voornamelijk omdat je op deze manier eventueel verwijzende weblinks van andere (concurrenten) overneemt.

Tip 9. Linkruilpartners ​

Tip 9. Linkruilpartners

Bij linkruilpartners zijn veelal twee partijen die doen aan linkuitwisselingen naar elkaar. Het is een methode die wordt ingezet om de online vindbaarheid te verbeteren. Vaak zijn het twee partijen die enigszins overeenkomen op het gebied van content en/of de doelgroep. Beide wisselen ze hyperlinks (website url’s) uit naar elkaars websites.

Echter zijn de meningen van SEO-experts over het linkruilen verdeeld. Alles over deze tactiek kan je lezen in ons artikel ‘linkruil, een slimme SEO-strategie?‘. Hoe het werkt? Bekijk het onderstaande stappenplan dat veelal wordt gebruikt:

linkbuilding

Voorafgaand bij het linkruilen zal de aanvrager vaak enkele stappen moeten voltooien voordat de andere partij daadwerkelijk de gewenste url plaatst. Vaak is het een vrij eenvoudig en snel proces (zie de stappen in bovenstaande afbeelding). Praktijkvoorbeelden zien er als volgt uit: tandarts & tandartsen bij linkpaginas en tandarts & tandartsen bij allepaginas.

  1. Uw email | Vul hier jouw emailadres in.
  2. Pagina | Selecteer de gewenste pagina (soort hoofdcategorie waar je jouw weblink geplaatst wilt hebben).
  3. Rubriek | Vervolgens kies je een rubriek uit waar je geplaatst wilt worden (‘subcategorie’).
  4. Linktitel | Vul jouw linktitel in. Hier komt de hyperlink in die verwijst naar jouw eigen gewenste webpagina / plaatsing.
  5. URL | Vul hier de bijhorende URL die jij geplaatst wilt hebben (komt in de linktitel).
  6. Backlink | Vooraf moet een verwijzende link vanaf een website van jou naar hun toe verwijzen (dit hoeft niet vanuit hetzelfde domein te zijn). De verwijzing naar hun moet wel een ‘do-follow’ link zijn. Dit houdt in dat het door zoekmachines geïndexeerd wordt.

Meer praktijkvoorbeelden met linkruilpartners:

Tip 10. Social media linkbuilding​

Tip 10. Social media linkbuilding

Social media voor linkbuilding? Jazeker! Deze methode kan een zeer effectief hulpmiddel zijn voor linkbuilding. Het kan bijdrage leveren aan jouw autoriteit en voor meest websitebezoekers zorgen. Zo kan je door social media voor linkbuilding een sterk netwerk van content makers aantrekken. Deze makers kunnen vervolgens voor eventuele backlinks zorgen.

Bij deze tactiek is raadzaam om gebruik te maken van populaire hashtags bij het delen van de inhoud / het posten. Zo kom je eventueel onder de aandacht bij journalisten en bloggers.

Ben jij nog niet actief op social media en wil je wat hulp bij het bepalen van een goede social media strategie? Lees dan verder in het artikel ‘10 social media kanalen voor jou‘.

Linkbuilding uitbesteden

Waarom zou je kiezen voor linkbuilding uitbesteden? Link building draait niet om kwantiteit maar kwaliteit. Niet alle links zijn namelijk evenveel waard. Daarnaast kan een link voor het ene bedrijf heel waardevol zijn, maar voor jouw bedrijf totaal niet. Vooraf aan het verkrijgen van de links is bijvoorbeeld goed onderzoek en een heldere strategie bepalend voor de effectiviteit van de link building. De belangrijkste redenen voor linkbuilding uitbesteden zijn als volgt:

Het gehele linkbuildingproces is erg tijdrovend. Zo vind vooraf vaak een SEO onderzoek plaats waar bijvoorbeeld uitgezocht wordt welke zoekwoorden geschikt zijn voor jouw bedrijf en wordt er gekeken naar de concurrentie.

Professionele linkbuilders maken gebruik van hun netwerk en relaties om dit proces te versnellen. Hierdoor is een linkbuilding bureau minder tijd kwijt en bespaar jij tijd die je kan besteden aan andere taken. Daarnaast zorgt veelal een goed netwerk voor een brede selectie aan kwalitatieve links. Zo kan een linkbuilding bureau makkelijk kiezen voor goede links die passen bij jouw branche.

Effectieve link building vereist kennis. Deze kennis is namelijk nodig voor bijvoorbeeld het vooronderzoek, voor het op de hoogte blijven van de zoekalgoritmen en om de SEO trends in de gaten houden.

Daarnaast zullen de effectieve links eerst in kaart gebracht moeten worden. Om dit te kunnen doen heb je goede marketingtools nodig, deze tools kunnen vrij prijzig zijn. Door het inschakelen van een linkbuilding bureau zit je niet vast aan deze abonnementen en betaal je enkel voor het verkrijgen van de gewenste links.

Zelf weblinks verkrijgen kan risico’s met zich meebrengen. Zonder de juiste kennis kan je bijvoorbeeld (onbedoeld) de zoekmachine richtlijnen schenden. Dit kan ervoor zorgen dat je huidige zoekmachineposities gaan dalen.

Daarnaast kan een specialistisch bureau alle binnenkomende verwijzingen naar jouw website in de gaten houden en indien nodig gebruik maken van disavow voor de ongewenste verwijzingen te verwijderen.

Linkbuilders richten zich op het gecontroleerd verkrijgen van kwalitatieve en relevante links. Dit draagt bij aan een duurzame en positieve impact op de zoekmachinepositie van jouw bedrijf op de lange termijn. Veelal wordt er gestreven naar het behalen van SEO Dofollow Backlinks met een hoge autoriteitsscore (70 t/m 90+ DA). Daarnaast worden verwijzingen met een hoge zogenoemde spamscore vermeden om penalty’s van zoekmachines te voorkomen.

10 Tips voor Linkbuilding

Waren de 10 tips voor linkbuilding nuttig? Of ben jij op zoek naar andere informatie over marketing? Bekijk dan één van onze andere marketing blogs en artikelen.