Niet iedere tandarts voelt zich thuis in de marketingwereld. Toch is het essentieel. In deze blog helpen lees je meer over marketing voor tandartsen.
Met de komst van tandartsketens in Nederland zijn er veranderingen geweest in de tandartswereld. Steeds vaker zie je professionele websites, actieve social media kanalen en promotie materiaal. Voor kleinere tandartspraktijken is dit vaak moeilijk zelf te doen.
Het uitbesteden van deze werkzaamheden is erg prijzig. Zo betaal je al snel voor een marketing ZZP’er €50 tot €100 en een marketingbureau €70 tot €150.
Basis marketing | Marketing voor tandartsen
De marketing begint al bij de website. Het is belangrijk om een goede website te hebben, dit is een visitekaartje van je bedrijf. Echter is het bijna onmogelijk om deze zelf te maken en te hosten. Hiervoor zijn er bedrijven die focus leggen op websites aanbieden voor zorgverleners zoals tandartsen. Voordelen zitten dan in modules die goed aansluiten bij de dienstverlening. Zo kan er gedacht worden aan informatiefolder modules e.d. die jouw patiënten goed kunnen informeren.
Zelf een website bouwen is erg gecompliceerd. Toch kan je zelf wel veel werkzaamheden oppakken. Zodra jij je website laat bouwen wordt hierbij veelal een programma (wordpress plugin) meegeleverd die het makkelijk maakt om zelf content te creëren. Hiervoor is enkel een korte tutorial nodig om het goed te beheersen. Sommige onderdelen voor een visueel aantrekkelijke website zijn vaak wat lastiger. Vaak kun jij wel via jouw website provider enkele aanpassingen zonder kosten laten verwerken.
Doel van marketing | Marketing voor tandartsen
Een belangrijk doel van jouw website en online kanalen is het bereiken van klanten. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen SEO en SEA.
SEO (search engine optimalisatie) heeft betrekking tot het gratis gedeelte van de marketing. Hiermee zorg jij ervoor dat je hoog in de zoekresultaten weergeven wordt en dat de klant jou kan vinden. Bij je eigen website heb je een gratis wordpress plugin om makkelijker in te zien wat verbetert moet worden. Een voorbeeld hiervan is Rankmath. Dit geeft bijvoorbeeld aan hoe jij een webpagina kan optimaliseren en waar Google op let bij het indexeren van de zoekresultaten.
Daarnaast werkt Google met betrouwbaarheidsgraad. Hoe ben je betrouwbaar? Dit bereik je als anderen jou erkennen. Jij kan zelf zeggen dat je een ervaren tandarts bent, maar als veel andere websites (die al betrouwbaar zijn) dit verifiëren door linkplaatsing dan wordt dit extra bevestigd voor Google. Dit onderdeel noem je (externe) linkbuilding en vereist inzet, zoekwerk en communicatie. Zorg ervoor dat je zorg forums, startpagina’s, zorgkaarten e.d. afgaat en je hier op laat plaatsen. Vind je dit veel werk, kan je natuurlijk alleen linkbuilding uitbesteden. Dit is een zeer effectieve manier van online meer zichtbaar worden.
Tot slot is er SEA (search engine advertising). Dit is het betaalde gedeelte om ook beter online zichtbaar te worden. Het is een methode met direct resultaat, maar stop je ermee is verlies je de extra bezoekers. Je betaalt, bijvoorbeeld kosten per klik en krijgt website bezoekers waar je geld voor betaald. Hierbij is het van belang dat je ook analyseert wat deze gebruikers precies doen. Je kan namelijk 100 bezoekers betaald krijgen, maar als ze zich niet aanmelden als patiënt is het niet effectief en zal de campagne aangepast moet worden.
Handige marketingtools | Marketing voor tandartsen
- Rankmath | gratis wordpress plugin voor optimalisatie SEO
- Yoast SEO | wordpress plugin voor optimalisatie SEO (komt met een gratis versie, maar is redelijk beperkt)
- Ubersuggest | betaalde tool voor het analyseren van zoekwoorden, linkbuilding mogelijkheden en domein/betrouwbaarheidsscores
- Ahrefs | betaalde tool voor het analyseren van zoekwoorden, linkbuilding mogelijkheden domein/betrouwbaarheidsscores
- Shutterstock | stockfoto’s en video’s
- Unsplash | gratis stockfoto’s
Vond u het een leuke blog? Bekijk dan al onze blogs voor meer informatie over marketing en hulp bij zorg.