Eerder hebben we het belang van social media besproken. Daarbij keken we naar hoe jij jouw social media beheer en social media management het beste kan aanpakken. Daarbij was het belangrijk dat je de juiste kanalen kiest om focus op te leggen, maar welke kanalen zijn er ondertussen allemaal? En wat zijn de onderlinge verschillen? In deze blog lichten wij 10 social media kanalen voor jou toe, zodat ook jij kanalen kan vinden passend bij jouw merk.
1. | Facebook
Aantal Facebook gebruikers in Nederland: 10,3 miljoen (2022)
Aantal Facebook gebruikers wereld: 2,9 miljard (2022)
Als eerste van het lijstje van 10 social media kanalen voor jou is natuurlijk Facebook. Ook al staat Facebook niet meer op nummer 1 met de meeste omzet, hebben ze toch nog wel de meeste gebruikers wereldwijd. Facebook komt met veel mogelijkheden; zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk specifiek jouw doelgroep targeten en is het instellen erg gebruiksvriendelijk.
Facebook is een betrouwbaar en stabiel platform. Het bestaat al sinds 2004 en is alleen maar snel gegroeid. Al vanaf 2012 zaten ze op ruim 1 miljard gebruikers en ieder jaar is het weer meer geworden. Als je nog geen Facebook bedrijfskanaal hebt is het zeker de moeite waard om het aanmaken mee te nemen in jouw social media kalender en toch maar even te doen.
Verder is Facebook op het gebied van betaald adverteren een fijn platform om te gebruiken. Je kunt gemakkelijk een specifieke doelgroep selecteren en zo je betaalde social media campagne runnen. Daarnaast is het analyseren van de geboekte resultaten ook goed in te zien. Op vrijwel alle facetten is Facebook een overall goed platform om actief op te zijn als bedrijf.
2. | Instagram
Aantal Instagram gebruikers Nederland: 6,6 miljoen (2022)
Aantal Instagram gebruikers wereld: circa 2 miljard (2022)
Ook al is Facebook nog altijd de grootste komt Instagram ondertussen dichterbij. Op het gebied van populariteit doet Instagram het namelijk erg goed. Veel influencers, bedrijven en beroemdheden hebben daarom hun online vindbaarheid ook laten afhangen van dit platform.
Het begon als een applicatie voor fotografie, maar groeide uit tot een allround platform. Toch heeft het platform alsnog focus op afbeeldingen en video’s. Alleen een social media post plaatsen met tekst komt niet echt voor.
Net zoals voor Facebook geldt ook bij voor dit platform dat het een platform is die vrijwel altijd bij jouw merk en doelgroep zal aansluiten. Aangezien het aantrekkelijk maken van je marketinguitingen op dit platform belangrijk is kan wat extra hulp designhulp geen kwaad. Bekijk deze blog voor meer kennis over design tools.
Verder is ook Instagram gebruiksvriendelijk op het gebied van social media advertising. Het is namelijk makkelijk je doelgroep te targetten en een betaalde campagne op te zetten.
3. | YouTube
Aantal YouTube gebruikers Nederland: 9,3 miljoen (2022)
Aantal YouTube gebruikers wereld: 2,2 miljard (2022)
YouTube kiezen als jouw nummer 1 social media platform is niet altijd de beste keus. Bedrijven gebruiken het voornamelijk voor een dumpplek om hun video’s (die ze toch al hebben) te plaatsen. Op het gebied van interactie met klanten en je doelgroep bereiken loop je dan wel kansen mis. Dit betekent niet dat je het kanaal gelijk niet moet gebruiken, maar je zult wel een goede social marketing strategie moeten hebben wil je optimaal resultaten behalen.
Zo is het handig vooraf te onderzoeken wat soortgelijke bedrijven doen op het gebied van video marketing uitingen en wat populair is. Daarnaast zul je een goede social media kalender moeten maken, zodat continuïteit gewaarborgd kan worden. Laat jouw uitingen goed passen bij de wensen van jouw doelgroep!
4. | LinkedIn
Aantal LinkedIn gebruikers Nederland: 5 miljoen (2022)
Aantal LinkedIn gebruikers wereld: 250 miljoen (2022)
LinkedIn is het zakelijke social media platform. Het platform dient zo voor onder andere; professioneel en zakelijk netwerken, als digitale curriculum vitae (CV), stageplekken of werkplekken vinden en nieuw personeel werven.
Ook LinkedIn is een algemeen platform, het heeft een breed scala aan verschillende soorten gebruikers. Uitermate geschikt dus voor een social media bedrijfsprofiel. Aangezien het wel focus legt op zakelijk en professionaliteit moet je wellicht wel een andere marketingstrategie hanteren dan bij de andere kanalen.
Als je twijfelt om een LinkedIn bedrijfsprofiel te maken, ga dan na of jouw doelen overeenkomen met de specifieke voordelen die het platform oplevert. Zoek jij bijvoorbeeld nieuw personeel of wil je bijv. met aandeelhouders of je medewerkers op een zakelijke manier kunnen communiceren? Dan kan LinkedIn een goede keus zijn.
5. | Tiktok
Aantal Tiktok gebruikers Nederland: 3 miljoen (2022)
Aantal Tiktok gebruikers wereld: 1 miljard (2022)
Tiktok is het snelst groeiende social media platform. Hoe Instagram enige tijd geleden het meest booming was geldt dat nu voor Tiktok. Het is begonnen als een platform die voornamelijk werd gebruikt door jongeren om korte filmpjes te maken en kijken.
Inmiddels heeft er op het social media platform een verandering plaatsgevonden op het gebied van leeftijdsgroep verdeeldheid. Zo behoort nog wel het merendeel van de gebruikers tot de leeftijdscategorie van 16-25 jaar (circa 60%), maar zie je ook steeds meer gebruikers die ouder zijn. Namelijk circa 26% van de gebruikers is tussen de 25 en 44 jaar.
Tiktok voor bedrijven is voornamelijk aantrekkelijk als jouw doelgroep bestaat uit jongeren en jij weet hoe je hun goed kan aanspreken. Past dit bij jou? Dan bied dit platform veel mogelijkheid om o.a. jouw bedrijf goed online vindbaar te maken. Aangezien het platform snel groeit, is het handig om er zo snel mogelijk bij te zijn. Wees creatief in je social media posts en zorg dat je content aanslaat bij jouw doelgroep.
Doordat het platform relatief jong is, bied het daarnaast goede mogelijkheden voor betaalde ads. Als je een betaalde campagne wilt opzetten helpt Tiktok je door hun eigen Tiktok marketing strategie heen. Zo wordt je door de processen begeleid van het ads creëren, social media budget bepalen, doelgroep targeting en analyze campagne resultaten.
6. | Snapchat
Aantal Snapchat gebruikers Nederland: circa 3 miljoen (2022)
Aantal Snapchat gebruikers wereld: circa 540 miljoen (2022)
Snapchat is een mobiele applicatie voor Android en IOS apparaten. Het zorgt dat je makkelijk met vrienden kunt praten, je verhalen kunt delen en nieuwe onderwerpen/video’s kunt verkennen.
Het platform is grondlegger van veel social media trends. Zo zijn de bekende en gewilde video- en afbeeldingfilters hier echt begonnen. Ook de verhalen-deel-functie (stories) zijn op dit platform bekend geworden.
Net zoals voor Tiktok geldt het ook hier dat je moet weten hoe je creatief en aantrekkelijke marketing uitingen kunt maken. Zo zorg je ervoor dat jouw merk succesvol kan zijn op een social media kanaal als Tiktok.
7. | Whatsapp
Aantal Whatsapp gebruikers Nederland: circa 12 miljoen (2022)
Aantal Whatsapp gebruikers wereld: circa 2 miljard (2022)
Whatsapp is niet het eerste waar je aan denkt als je aan social media kanalen denkt. Zoals je waarschijnlijk al weet is het een gratis platform om teksten, spraakberichten, telefoontjes en videogesprekken met contacten te hebben.
Regelmatig wordt Whatsapp niet als social media kanaal erkend. De lange discussie of het nou wel of niet een echt social media kanaal is zullen we hier niet dieper op in gaan. Het is in ieder geval een kanaal met een gigantisch bereik en actieve gebruikers.
Als bedrijf kan je Whatsapp gebruiken om toegankelijker te zijn voor klanten. Zo kan je dit platform gebruiken om klanten vragen te laten stellen of zelfs gemakkelijk een afspraak in te plannen.
8. | Twitter
Aantal Twitter gebruikers Nederland: 3,5 miljoen (2022)
Aantal Twitter gebruikers wereld: circa 220 miljoen (2022)
Twitter wordt omschreven als een online nieuws en sociale netwerk site. De gebruikers kunnen met korte berichten (tweets) communiceren. Het platform bevat door het gemak van communiceren een hoge interactie.
De invloed van Twitter is door deze hoge interactie ook erg groot. Veel politiek en media nieuws zijn op Twitter zelfs eerder zichtbaar dan op andere plekken. Het platform kan onder andere ingezet worden om je doelgroep te bereiken, klantenservice aan te bieden en merk identiteit op te bouwen.
9. | Pinterest
Aantal Pinterest gebruikers Nederland: ruim 4 miljoen (2022)
Aantal Pinterest gebruikers wereld: 444 miljoen (2022)
Dit platform is een soort visuele ontdekkingsplek. Je kunt er ideeën en afbeeldingen vinden over van alles. Zo wordt Pinterest bijvoorbeeld gebruikt voor het vinden van recepten of hoe je jouw huis mooi kunt inrichten.
Pinterest kan helpen jouw merk / producten meer onder de aandacht te krijgen bij mogelijke nieuwe klanten. Wees ervan bewust dat het bij dit platform draait om marketing uitingen mooi vorm te geven. Het is dus wel zo handig als je dit voor jouw bedrijf ook daadwerkelijk kunt toepassen. Anders zal Pinterest moeilijk zijn om als succesvol onderdeel te hebben van jouw social media plan.
10. | Tumblr
Aantal Tumblr gebruikers Nederland: circa 0,5 miljoen (2021)
Aantal Tumblr gebruikers wereld: circa 270 miljoen (2022)
Als laatste van het lijstje van 10 social media kanalen voor jou is Tumblr. Ze omschrijven hun platform zelf als een plek waar je gemakkelijk social media posts, foto’s, video’s quotes, website links en muziek kunt delen. Het is een plek voor microblogging en social netwerken.
Voor bedrijven kan Tumblr enkele voordelen bieden als SEO verhoging tot een plek om te bloggen. Het is een platform waar je wellicht eerst in moet verdiepen wil je er goed in thuis horen. Doordat het een vrij uniek platform is op het gebied van ongeschreven gedragsregels wordt het niet heel veel gebruikt door bedrijven.
Het is niet dat Tumblr nu gelijk afgeschreven moet worden en geen toegevoegde waarde voor bedrijven kan hebben. Alleen al gekeken naar het voordeel van SEO verhoging is speciaal en kansrijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook kan hier je social media post direct gevonden worden in zoekmachines. Benieuwd naar meer social media cijfers? Bekijk dan deze site.
Zelf doen of social media uitbesteden?
Nu je 10 social media kanalen voor jou hebt leren kennen is het tijd om aan de slag te gaan.
Begin zelf met bijvoorbeeld een goede social media strategie, social media plan en marketing kalender te maken. Werk dit vervolgens uit in een heldere en doelgerichte strategie en wees consistent.
Kom je er toch niet uit? Je kan nog altijd kijken naar een marketing bureau of specifiek social media bureau. Hier kan je gemakkelijk jouw social media uitbesteden en eventueel andere marketing uitbesteden.