SEO en SEA zijn marketing begrippen die veel gebruikt worden in de digitale marketing wereld. Zodra jij met jouw website meer bezoekers wilt krijgen hoor je vrijwel direct over SEO en SEA. Dan is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat jij hieraan hebt en wat de verschillen zijn. Lees dit artikel om de begrippen te leren kennen en weet wat de onderlinge verschillen zijn. Zo kan ook jij hier gebruik van maken.
Wat is SEO en SEA?
Laten we beginnen met de begrippen. SEO in marketing staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Het onderdeel heeft veel te maken met werkzaamheden m.b.t. seo teksten en bepaalde instellingen. Dit onderdeel is het onbetaalde gedeelte wat zorgt voor een verbetering van je organische zoekverkeer.
SEA aan de andere kant is het betaalde gedeelte voor het behalen van zoekverkeer. Het staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine advertenties. Zoals de naam al weggeeft heeft dit onderdeel betrekking tot betaalde advertenties via bijvoorbeeld Google Ads of betaalde social media campagnes.
Wat is SEO? | Search Engine Optimalization
Alles wat betrekking heeft tot het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw website, d.m.v. het optimaliseren van organisch en onbetaald zoekverkeer is SEO. Veelal is het doel van SEO het behalen van hogere Google rangposities wat leidt tot meer website verkeer.
Maar hoe zorg je er nou voor om online vindbaar te worden? Google gebruikt een speciaal algoritme om websites te rangschikken. Dit algoritme veranderd voortdurend en bestaat uit tal van criteria. Hierdoor is de exacte achterliggende formule lastig vast te stellen.
Toch is het bekend dat er wel gekeken wordt naar bepaalde SEO cijfers die vaker terugkomen bij het impact hebben op de rangschikkingen. Zo weten wij dat domein autoriteit, pagina autoriteit, citatie stroom en betrouwbaarheidsstroom belangrijke waarden zijn die ervoor zorgen dat jouw website beter en sneller rangschikt.
Begin met de basis SEO optimalisatie instellingen van jouw website. Dit zijn de interne werkzaamheden die helpen bij een verbeterde structuur van jouw website. Bekijk het artikel ‘Hulp met jou succesvol online vindbaar maken’ en lees alles over de begin structuur en belangrijke begrippen die jij nodig hebt om dit zelf te kunnen doen.
Daarnaast heeft SEO ook veel terugkomende werkzaamheden die helpen bij het verbeteren van de SEO cijfers. Hierbij is het belangrijk dat deze werkzaamheden regelmatig worden uitgevoerd. Zo is het handig om veel aan content creatie, social media en linkbuilding te doen.
Content creatie kan in de vorm komen van goede seo teksten schrijven. Voor meer informatie over hoe je content creatie goed kunt uitvoeren kun je terecht op deze blog. Belangrijk is in ieder geval dat je dit proces afstemt op de belangen van jouw doelgroep en goede zoekwoorden.
Wat is linkbuilding? Dit gedeelte van SEO zorgt ervoor dat jouw website betrouwbaarder wordt in de ogen van zoekmachines. Het zijn externe maar ook interne links die naar jouw website of specifieke webpagina linken. Het is als het ware een erkenning voor zoekmachines dat anderen jouw vertrouwen. Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Vraag bij een marketingbureau of bij ons naar een backlinking checker en krijg zo meer inzicht.
Wat is SEA? | Search Engine Advertising
Zoals bovenstaand al gezegd heeft dit onderdeel bijvoorbeeld betrekking tot betaalde advertenties via Google of betaalde Social Media campagnes. Eigenlijk behoort alle betaalde promotie voor het verbeteren van jouw online vindbaarheid tot SEA.
Bij SEA wordt veelal gebruikt gemaakt van Google Adwords. Maar wat is Google Adwords? Het is het advertentieplatform van Google. Bedrijven kunnen gebruik maken van dit platform voor het behalen van hun online targets. Bij Google en partner sites van Google zullen gebruikers bij het invoeren van bepaalde zoekwoorden en zoektermen de advertenties kunnen zien. Bij het instellen van deze advertenties kan je kiezen uit diverse mogelijkheden m.b.t. vormgeving.
Er zijn diverse soorten voor de vormgeving van jouw Google advertentie; search campaigns, display campaigns, video campaigns, shopping campaigns, app campaigns, local campaigns, performance campaigns en smart campaigns. Het is dus handig vooraf goed onderzoek te doen en naar de verschillen en te kijken welke bij jou past. Bekijk de webpagina ‘Choose the right campaign type’ voor alle informatie.
Bij het behalen van optimale resultaten met Google Ads wordt er gekeken naar de zogeheten advertentie kwaliteitsscore. Dit is een score van 1 tot 10 en wordt bijvoorbeeld beïnvloed door zoekwoorden, omschrijvingen, headlines en Google extensions.
Een goede advertentie kwaliteitsscore zal impact hebben op de klikfrequentie, advertentie relevantie en ervaring van de bezoekers. Hoe beter de advertentie aansluit bij de ervaring van jouw webpagina, hoe eerder je bezoekers krijgt die daadwerkelijk interesse zullen hebben in jouw merk of product / dienst.
Bij het instellen van jouw Google advertentie is het aan te raden vooraf goed zoekwoorden onderzoek te doen. Zo krijg je niet alleen inzicht in populaire zoekwoorden voor jouw doelgroep, maar kan je ook kijken naar de ‘SEA difficulty’. Hierdoor weet je of er veel concurrenten al focus leggen op het betaald adverteren op die specifieke zoekwoorden. Dit kan namelijk resulteren in onnodige en hoge kosten met een minder positief resultaat.
Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?
Nu we weten wat SEO en SEA betekenen kunnen wij specifiek kijken naar de exacte verschillen tussen deze twee marketingtermen. Zo kun ook jij bepalen wat jij misschien wel wilt voor jouw marketing strategie.
Zoekwoorden en zoektermen
Een ander verschil is zoekwoorden bij SEO ten opzichte van zoektermen bij SEA. Zoektermen zijn woorden die letterlijk worden ingetypt bij zoekmachines en zoekwoorden worden gebruikt om relevante bezoekers aan trekken naar jouw website.
Zoektermen stel je veelal in bij je betaalde advertenties met bijvoorbeeld lage kosten per click. Zo krijg je specifiek bij een zoekterm bepaalde (gewenste) kosten. Daarnaast kan je gemakkelijk zien welke termen goed werken voor jou en zorgen voor conversies. Zo kun je daar direct focus op leggen.
Zoekwoorden worden gebruikt bij SEO. Om een goede SEO tekstschrijver te zijn moet je namelijk geschikte zoekwoorden gebruiken (hoge volume, lage SEO difficulty). Wil je beginnen met SEO teksten schrijven maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen er zijn genoeg marketingtools die jou hierbij kunnen helpen. Lees ‘7 SEO Tools voor beginners’ voor wat seo hulp met een goede start te kunnen maken.
Search engine optimalisatie draait namelijk om goed zoekwoorden onderzoek. Dit kan je doen door een keyword tool. Deze geeft je namelijk genoeg woorden, ideeën en vragen waar jij focus op kunt leggen met jouw bedrijf! Zo kan je soms bij jouw seo strategie beter gebruik maken van bepaalde long tail zoekwoorden voor meer resultaat.
Termijn van het online resultaat
SEA heeft direct resultaat. Zodra jij je advertentie hebt gemaakt gaat het vrijwel direct van start (eerst een snelle, korte keuring). Maar zoals het meestal is heeft zo’n enorm voordeel ook natuurlijk een nadeel. Aangezien het betaald is zal de verhoging van je websiteverkeer ook direct weer stoppen zodra je stopt met de advertentie. Enige nieuwe klanten die je hebt gegenereerd kan je wel houden, maar de constante stroom van nieuwe bezoekers zal helaas verdwijnen.
SEO is in dit opzicht precies het tegenovergestelde van SEA. Het heeft tijd en veel regelmatige werkzaamheden nodig voordat het effect zal hebben op de online vindbaarheid van jouw website. Vaak spreken mensen over een tijdsperiode van circa 6 maanden voordat effect gemerkt wordt. Deze extra website bezoekers zullen echter wel langer, al dien niet altijd, blijven. Verstandig is wel door te gaan met de belangrijke regelmatige werkzaamheden. Voor specifiek dit onderdeel kan je natuurlijk ook SEO hulp voor vragen.
Marketingbureau verschil
Wil jij je marketing uitbesteden? Dan is er een groot verschil als het aankomt tot het keuzeproces van een goed marketingbureau. Een SEO specialist heeft namelijk verstand van voornamelijk content creatie, linkbuilding en eventueel social media. Je kan hier dus beter niet naartoe gaan voor SEA hulp. Een SEO specialist zal vooraf een SEO scan uitvoeren om te kijken welke punten m.b.t. de structuur van jouw website verbeterd kunnen worden. Neem contact met ons op voor een tijdelijk gratis SEO scan van jouw website. SEO hulp bij het zelf uitvoeren van de werkzaamheden? Bekijk of download de Infographic voor een SEO stappenplan.
Een SEA specialist zal helpen bij de juiste advertentie type instellen en een goede advertentie kwaliteitsscore behalen. De SEA specialist let hierbij op jouw wensen en zal proberen met relatief lagere kosten jouw gewenste conversies en online marketingdoelen te behalen.
Resultaten tracken en techniek
Search engine advertising draait om snel resultaat, betaalde advertenties en heel belangrijk, de resultaten goed kunnen analyseren. Zo weet je namelijk welke online advertentie het meest succesvol is, waar je meer in wilt investeren en hoe je eventueel kunt optimaliseren.
Bij search engine optimalization is de techniek achter alle instellingen belangrijker. Een goede website SEO structuur begint het al bij. Vervolgens overal geschikte zoekwoorden plaatsen en de juiste connecties maken zorgt ervoor dat techniek een continu belangrijk proces is voor SEO.
Hulp met marketing
Heb jij het artikel gelezen, maar begrijp je het nog niet of vind je het toch teveel werk? Geen probleem, marketing uitbesteden kan altijd. Op zoek naar marketingbureau Den Haag? Neem contact met ons op. Zo kun je bij ons SEO uitbesteden of SEA uitbesteden. Weet je niet welke van de twee vormen het meest geschikt is voor jou? Je kunt ons ook altijd benaderen voor algemeen marketingadvies.
Vond je het een leuk artikel en wil je nog meer marketingnieuws lezen? Bekijk onze blogsectie of onze laatste blog betreft ’10 social media kanalen voor jou’. Hier krijg je inzicht in de populaire social media kanalen, onderlinge verschillen en kan je leren welk kanaal het meest geschikt is voor jouw bedrijf.