Linkruil, een slimme SEO-strategie?
Linkruil is ook wel bekend als linkuitwisseling of linkbuilding. Het is een methode om te proberen de online vindbaarheid van je website te verbeteren. Hierbij zijn er vaak twee websites, die enigszins overeenkomen (content / doelgroep) en wisselen hyperlinks (url’s) uit naar elkaars sites. Zo plaatsen ze beide de link van een webpagina van de andere partij op hun eigen website. Het idee erachter is dat deze uitwisseling van weblinks kan bijdragen aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) / de online vindbaarheid van beide websites.
Voor het geval je nog niet eerder hebt gehoord van ‘SEO’, dit is het proces van het optimaliseren van een website om hoger te verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines, waaronder Google (online vindbaarheid verbeteren). Nu de begrippen linkruil en SEO duidelijk zijn kan dieper gekeken worden naar linkruil en of het een slimme SEO-strategie is.
‘Wederzijds respect en waardevolle interacties
leiden tot natuurlijke linkkansen’
Linkruil, een slimme SEO-strategie? De meningen verschillen!
Is linkbuilding met linkruil wel zo verstandig om te doen? De meningen verschillen als het aankomt op dit onderdeel. Zo zijn er SEO experts die beweren dat het veel voordelen heeft en hebben het geïmplementeerd in de regelmatige marketing werkzaamheden. Aan de andere kant hoor je marketing professionals zeggen “Wederzijds respect en waardevolle interacties leiden tot natuurlijke linkkansen”. Zij beweren dat deze linkruil overbodig is en eventueel negatieve gevolgen kan hebben. Goed netwerken, partners en communicatie zijn hetgeen wat belangrijk is. Dit zorgt namelijk voor genoeg natuurlijke en verdiende links, waardoor linkuitwisseling overbodig is.
Aangezien de meningen erg uiteenlopend zijn is het lastig te zeggen wat nou verstandig is om te doen. In ieder geval is het aan te raden om voorzichtig te zijn bij het toepassen van de linkuitwisselingen voor SEO. Zorg indien mogelijk ervoor dat het op een ethische en natuurlijke manier gebeurt. Onderstaand zijn enkele algemene standpunten die SEO-bedrijven vaak hebben met betrekking tot het linkruilen:
- Voorstanders van kwaliteit en relevantie bij linkbuilding: SEO-bedrijven die zich richten op de duurzaamheid en ethische praktijken willen benadrukken zien vaak het belang van meer kwalitatieve en relevante links. Ze moedigen dan ook aan om links te verkrijgen van sites die inhoudelijk gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw eigen website. Het draait hierbij niet alleen om het aantal links, maar ook om de waarde ervan. Vermijd dan ook de random linkuitwisselingen in hoge aantallen.
- Natuurlijke linkbuilding: SEO-professionals benadrukken vaak het belang van natuurlijke linkbuilding. De weblinks worden hierbij verdiend door hoogwaardige / kwalitatieve content. Dit zorgt ervoor dat anderen van nature het willen delen en zo naar jouw website linken. Vaak zijn de betere partijen voor linkbuilding meer terughoudend bij willekeurige linkruil. Dit kan namelijk als manipulatief worden gezien.
- Voorzichtigheid met automatische systemen: Verschillende SEO-bedrijven waarschuwen om geen gebruik te maken van geautomatiseerde systemen of automatische diensten die massaal linkruiluitwisselingen faciliteren. Het kan namelijk zorgen voor een hoge hoeveelheid weblinks met lage SEO-scores. Dit resulteert dan eerder in een lagere online vindbaarheid bij zoekmachines dan dat het de vindbaarheid verbetert. Wil je als bedrijf / merk wat hebben aan de voordelen van linkbuilding, dan zal je focus moeten leggen op kwalitatieve hoogwaardige links.
- Betrokkenheid bij de gemeenschap: Sommige SEO-experts zijn ook van mening dat het belangrijk is om juist de focus te leggen op de betrokkenheid bij de online gemeenschap. Gebruik deze online gemeenschap voor het opbouwen van relaties met andere websites. Zo krijg je waardevolle partners, wat resulteert in relevante en kwalitatieve externe links. Daarnaast kan het ook direct organisch verkeer opleveren. Daarnaast als deze linkpartners aansluiten bij jouw doelgroep is het organische verkeer wat je binnenkrijgt ook een stuk meer waard. Deze groep SEO-experts geloven dat wederzijds respect en waardevolle interacties uiteindelijk leiden tot veel voordelen, waaronder natuurlijke linkkansen, betere vindbaarheid en meer organisch verkeer naar jouw website.
Om te bepalen of linkruil een slimme SEO-strategie is moet je rekening houden met zoekmachines, zoals Google. Deze zoekmachines veranderen namelijk continu hun algoritmen en richtlijnen. Dit kan erg belangrijk zijn bij het bepalen van jouw SEO-strategie en marketingstrategieën. Zo kon je enige tijd geleden met startpagina linkbuilding de SEO-scores verbeteren van jouw website. Hierdoor konden scores zoals de ‘Domain Authority’, ‘Page Authority’, ‘Trust Flow’ en ‘Citation Flow‘ hoger scoren.
Wij adviseren om goed op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de SEO-wereld. Zo kan je gebruik maken van diverse marketingtools die deze processen continu in de gaten houden. Neilpatel heeft bijvoorbeeld regelmatig artikelen over eventuele Google algoritme updates, maar ook handige tips en tricks voor linkbuilding.
Zijn er voordelen aan linkruilen?
Zijn er voordelen aan linkruilen? Zoals bovenstaand te zien was lopen de meningen in ieder geval erg uiteen. Het resultaat kan in ieder geval verschillen per organisatie, branche, doelgroep en uiteraard de kwaliteit van de linkruilpartner / link zelf.
Echter kunnen we wel potentiële voordelen van linkruiluitwisselingen in kaart brengen. Zo zijn eventuele voordelen:
- Verbeterde zoekmachinepositie: Zoekmachines gebruiken weblinks als een van de vele factoren om de relevantie en waarde van een website te beoordelen. Door relevante links van andere websites te verkrijgen, kan een website beter gaan presteren in zoekresultaten bij bijvoorbeeld Google.
- Verhoogde zichtbaarheid en verkeer: Linkruil kan leiden tot een toename van verkeer naar je website, omdat gebruikers die op de link van de partnerwebsite klikken, mogelijk ook naar jouw site gaan.
- Netwerkmogelijkheden: Linkruil kan leiden tot een positieve relatie met andere website-eigenaren en bedrijven in jouw branche. Het kan een manier zijn om een netwerk op te bouwen en samen te werken.
Hoewel er dus wel potentiële voordelen zijn, is het belangrijk om voorzichtig te zijn bij het uitvoeren van linkruil. Zoekmachines, zoals Google, zijn zich bewust van ‘manipulatieve’ linkbuildingpraktijken. Hierdoor kan bijvoorbeeld Google een website juist bestraffen i.p.v. belonen voor het linkbuilden. Het is raadzaam om de uitwisseling van weblinks zo natuurlijk en relevant mogelijk te doen. Hierdoor levert het waarde op voor websitegebruikers en wordt het minder snel als manipulatief gezien.
Alternatieven voor linkruil
Linkuitwisselingen zijn bedoeld om een website zijn SEO-scores te verbeteren, maar wat als je geen linkuitwisselingen wilt doen? Gelukkig zijn er alternatieven voor linkruil. Alleen al op het gebied van linkbuilding zelf zijn er diverse mogelijkheden. Zo kan je gebruik maken van: reviewsites, startpagina’s, blogs en artikelen, persberichten en/of bijvoorbeeld social media. Lees het volgende artikel voor meer informatie om met deze methoden je online vindbaarheid te verbeteren.
Verder is het belangrijk om allereerst jouw eigen website zijn SEO-instellingen te optimaliseren. Dit doe je onder andere door content plaatsingen & optimalisatie (d.m.v. onderzoek en focus doelgroep), zoekwoordenonderzoek, intern linken en website optimalisatie (e.g. websitesnelheid en structuur). Om dit proces wat makkelijker te maken raden wij aan gebruik te maken van marketingtools. Deze tools kunnen bijvoorbeeld helpen met handige checklists waaraan webpagina’s en websites moeten voldoen om goede interne SEO te krijgen.
Veelgestelde vragen over linkruil
1. Wat zijn kwalitatieve links?
Kwalitatieve links worden gezien als betrouwbaar. Ze komen dan ook van betrouwbare, gezaghebbende / autoritaire websites met veelal veel online verkeer. De weblinks zijn daarnaast veelal relevant voor jouw content / website en dragen bij aan de ‘geloofwaardigheid’ van jouw site. Bij de verwijzende links naar jouw website is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit (voor goede linkbuilding).
2. Welke SEO-scores zijn er?
SEO (search engine optimization / zoekmachine optimalisatie) kent meerdere achterliggende scores. Deze marketingwerkzaamheden worden gebruikt om de online zichtbaarheid te verbeteren, d.m.v. betere rangschikking bij zoekmachines.
Om de achterliggende SEO-scores in te zien worden veelal marketingtools gebruikt. Echter kunnen de scores en benamingen nog wel eens verschillen per analyse-tool. De meest voorkomende zijn:
- Google PageRank: De Google PageRank wordt tegenwoordig minder gebruikt dan vroeger. De algoritme was ontwikkeld om webpagina’s te rangschikken op basis van onder andere zoekwoorden, content kwaliteit, authoriteit en backlinks.
- Domain Authority: Score voor de autoriteit van de gehele website. Dit wordt gezien als één van de belangrijkste achterliggende SEO-scores en heeft samenhang met de PA, TF en CF.
- Page Authority: Score voor de autoriteit van de één specifieke webpagina. Vaak scoren homepagina’s hoger op ‘PA’.
- Trust Flow: Deze score dient als indicatie van de betrouwbaarheid van een website. De TF wordt voornamelijk gebaseerd op externe links naar jouw website. Linken er dus ‘slechte’ en/of spam url’s naar jouw website dan kan dit ervoor zorgen dat de TF-score daalt.
- Citation Flow: De CF komt voort uit het aantal externe url’s / weblinks die naar jouw website linken. De CF draait meer om kwantiteit ten opzichte van TF. Wel geven de verwijzende weblinks / url’s met een hoge kwaliteit meer resultaat.
- Alexa Rank: De Alexa Ranking is ook wel bekend als de Global Rank. Deze ranking werd ontwikkeld om websites te rangschikken op basis van populariteit (websiteverkeer).
- Backlink profiel: Score op basis van hoeveel backlinks verwijzen naar een website.
- Keyword Rankings: Hoeveelheid zoekwoorden rangschikken bij zoekmachines. Hierbij worden zoekwoorden soms ingedeeld in categorieën m.b.t. ranking plaatsen voor beter overzicht. Zo krijg je bijvoorbeeld een overzicht van een website zijn zoekwoorden in top 3, zoekwoorden in top 10 en zoekwoorden in top 100.
- Website laadtijd / Pagina laadtijd: Snelle websites / webpagina’s (de laadtijd) is belangrijk voor niet alleen de gebruikerservaring, maar ook voor de zoekmachine-optimalisatie. Hoe sneller en gebruiksvriendelijker de webpagina’s en website, hoe beter voor de keyword plaatsingen bij zoekmachines. Om de website laadtijd te achterhalen kan je gebruik maken van bijvoorbeeld Gtmetrix en PageSpeed Insights.
3. Hoe kan je links uitwisselen?
Door middel van linkonderzoek kunnen linkpartners worden achterhaald. Hierbij wordt veelal gelet op de achterliggende SEO-scores zodat het meer waardevolle verwijzingen zijn. Daarna moet je in de meeste gevallen een mailadres achterlaten, pagina voor plaatsing kiezen en rubriek van die pagina selecteren.
Als je dit hebt gedaan kies je de gewenste linktitel en geef je de bijhorende webpagina door (die jij geplaatst wilt hebben bij de linkpartner). Zorg dat jij vooraf op jouw website naar hun verwijst. Zie voorbeelden: tandarts & tandartsen bij uwbegin linkpartner en tandarts & tandartsen bij linkexplorer.
4. Wat kan je doen tegen ongewenste links?
Het is raadzaam om regelmatig je linkprofiel te controleren. Zo detecteer je eerder eventuele schadelijke of ongewenste websites die naar jouw linken. Daarnaast kan je dit onderzoek gebruiken bij het identificeren van kansen & nieuwe linkbuildingmogelijkheden.
Als je in het overzicht ziet dat er weblinks zijn die onbetrouwbaar ogen of een hoge spamscore hebben, is het verstandig om deze te verwijderen. Voor het verwijderen kan je gebruik maken van de Google Disavow Tool.