Ga naar de inhoud

Wat is de juiste aanpak voor u of uw bedrijf? Tegenwoordig als met mensen het hebben over marketing, gaat het veelal over digital marketing. Hierbij is het van belang focus te leggen op de zogenoemde growth marketing. Dit is namelijk een kenbare strategie die u kunt toepassen in uw bedrijfsvoering om meer klanten te werven en deze ook te behouden. In deze blog kijken we naar waarom deze vorm van marketing ideaal is voor uw digitale marketing strategie en een goede oplossing kan zijn. Direct hulp? Bekijk onze service.

digital marketing

Wat is growth marketing? | Digital Marketing

In het kort is growth marketing een proces gericht op het groeien van je bedrijf door specifieke doelgroepen te optimaliseren en hierdoor de klant retentie de verhogen. Om te begrijpen waarom deze marketing voor u een goede strategie kunt zijn, is het belangrijk om er eerst iets dieper in te duiken. Wat is growth marketing? In welke gevallen kan dit handig zijn? Wat zijn de valkuilen?

Wat je ziet bij deze marketing vorm is dat er breder gekeken wordt naar het resultaat voor zowel de organisatie en de klant.

“De customer journey is de rode draad bij growth marketing”

Customer Journey | Digital Marketing

De customer journey is bij growth marketing de rode draad die door de strategie loopt. Hiermee worden de doelgebieden in kaart gebracht en wordt er gebruik gemaakt van de onderstaande “AAARRR” metrics, ofwel de “pirate metrics”.
  • Awareness
  • Acquisition
  • Activation
  • Retention
  • Revenue
  • Referral

  • Nadat deze metrics in kaart zijn gebracht, kan er per doelgebied een score worden opgesteld. Via deze score is makkelijk te zien welke doelgebieden al in orde zijn en bij welke er nog werk aan de winkel is. Aangezien u per doelgebied een score opstelt, kunt u veel experimenteren en aanpassingen maken onder doelgebieden waar de score lager uitvalt. Hierbij is het dus belangrijk om uw experimenten nauwlettend in de gaten te houden en korte tijdschema’s voor uw experimenten aan te houden. Zo kunt u dynamisch mee veranderen als u ziet dat een van uw aanpassingen niet het gewenste effect heeft.

    De customer journey is van groot belang om een fijne klantervaring op te stellen en deze hopelijk te overtuigen van uw bedrijf en meer mensen naar u te verwijzen.

    Conversies en uw bedrijf | Digital Marketing

    Een conversie is het moment waarop een bezoeker van uw site overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, download van een service of gebruik maakt van een interessante actie. U kunt de tracking instellen op bron, waardoor u kunt zien waar een klant vandaan komt en wat deze klant allemaal op uw website doet. Hiermee kunt u dus vaststellen in welk doelgebied van de customer journey er verbetering te vinden is. Als u bijvoorbeeld weinig conversies heeft van bezoekers die via instagram komen, is uw doelgroep wellicht niet de juiste, werkt u in een te specifiek veld of is uw website onoverzichtelijk.

    Het is een eenvoudige manier om te zien waar de problemen liggen en met goed gebruik van  de customer journey kunt u duidelijk uw verbeterpunten identificeren.

    Opstellen van een growth marketing experiment | Digital Marketing

    Om uw experiment een goed ontwerp te geven wordt het aangeraden om hier een document van op te stellen. Geef uw experiment een titel, een hypothese, welk doelgebied de focus op ligt, de werkzaamheden die hierbij nodig zijn, hoe u resultaat kunt zien, wat u nodig heeft en wat het tijdsbestek hier voor is uitgesteld.

    “Het gaat om converteren en het behouden van klanten”

    Bent u nog niet overtuigd? | Digital Marketing

    Growth marketing is niet alleen het vergroten van uw naamsbekendheid, het gaat om het converteren en behouden van uw klanten. Het groeien van uw bedrijf gaat niet alleen om het werven van nieuwe klanten en gebruikers, het behouden van uw klanten is belangrijker. Als u merkt dat u weinig herhaalklanten heeft of bezoekers op uw site besteden er weinig tijd, kan growth marketing het verschil maken in een omzetgroei.

    Het succes achter Growth Marketing | Digital Marketing

    Groei niet door harder te werken, maar door slimmer te werken. Door het optimaliseren van uw klantproces hoeft u niet harder of meer te werken, maar kunt u de al toegepaste marketingstappen onder de loep nemen om deze te verbeteren, ook al lijken deze wellicht al goed te werken. Hiermee kunt u uw omzet verhogen zonder hier extra kosten aan te hebben.

    Meer leren over marketing? Bekijk dan de link of één van onze andere blogs.