Ga naar de inhoud

Social media is een belangrijk onderdeel dat toebehoort tot de digitale marketing strategie. Iedere branche kan het toepassen voor meer bereik en engagement te genereren, maar wat is de juiste aanpak voor jou? In deze blog behandelen we social media voor tandartsen. Hierbij kijken we naar de juiste aanpak omtrent de social media kanalen en het belang, de valkuilen en de voordelen van social media.

Aanpak | Social media voor tandartsen

Bij het succesvol gebruiken van social media is het belangrijk om vooraf te beginnen. Maar waar begint het? Bedenk allereerst welke kanalen voor jouw bedrijf en branche handig zijn. Begin bij het belangrijkste social media kanaal en bouw langzaam je merk hierop uit.

“Social media is een visitekaartje van je bedrijf”

social media voor tandartsen

Je bedrijfsprofiel is de eerste indruk die de bezoeker krijgt van je bedrijf. Het is als het ware een online visitekaartje. Hierdoor is het belangrijk te beginnen met jouw bedrijfsprofiel volledig in te vullen. Denk hierbij aan een duidelijke en korte omschrijving over waar jouw bedrijf voor staat en wat jou aantrekkelijk maakt. Ga vervolgens verder met de invulling van korte dienst en / of product omschrijvingen.

Alleen maar hoge volume content creatie is niet de juiste manier om nieuwe volgers te krijgen. Zorg voor een goede strategie! Maak bijvoorbeeld een duidelijk social media plan. Hierin werk je je type posts uit en bepaal je een geschikte frequentie. Bij het posten is het daarnaast ook belangrijk om te onderzoeken wanneer de drukste dagen en tijdstippen zijn voor het plaatsen. Zo krijg je een hogere engagement.

De posts in het social media plan kun je het best categoriseren zodat je variatie creëert in de posts die je wilt plaatsen. Zo kun bijvoorbeeld je categorieën indelen op basis van:

  • Corona of andere zorg updates; laat zien dat jij actueel op de hoogte bent. Niet alleen betrokken bij de nieuwste producten en diensten, maar ook continu up-to-date over het laatste relevante nieuws.
  • Bedrijfsnieuws; betrek je volgers bij bedrijfsveranderingen van het bedrijf. Zo creëer je meer betrokkenheid. Hierbij streef je naar het behalen van niet alleen tevreden klanten, maar ook loyale klanten.
  • Acties en promoties; content creatie kan soms een uitdaging zijn. Door een goede actie en promotie te ontwikkelen creëer je niet alleen aantrekkelijke deals om jouw patiënten naar de praktijk te halen. Je zorgt ook voor nieuwe content en visueel aantrekkelijke marketinguitingen.
  • Product of service informatie; naast de invulling bij het bedrijfsprofiel kan je een product of service uitgebreider toelichten d.m.v. posts aan (potentiële) klanten. Hierdoor breng je de product / service extra onder de aandacht en kan je verder linken naar specifieke behandelingen webpagina’s.
  • Ontmoet het team; zorg ervoor dat je jouw patiënten meer persoonlijk betrekt bij het bedrijf. Zo leren ze hun behandelaren iets beter kennen en voelen ze zich ook nog eens iets beter op hun gemak in de tandartsstoel.

Belang | Social media voor tandartsen

Voorheen waren aspecten als reputatie en mond-tot-mond reclame vrijwel de enige focuspunten. Echter zie je steeds meer en actievere zorgkanalen. Denk alleen al aan tandartsketens die met een geheel marketingteam frequent en visueel aantrekkelijk posts plaatsen.

Patiënten hebben een breed aanbod voor informatie. Zo kunnen ze reviewpagina’s, diverse social media kanalen, tandheelkundige informatie websites, zorg blogs en veel praktijk websites bekijken. Hierdoor is het belangrijk om jouw marketing goed in orde te hebben en overal zichtbaar te zijn.

“Betrokkenheid met de patiënten”

Naast dat het zorgt voor een betere vindbaarheid bied het ook de kans voor meer betrokkenheid met de patiënten. Tegelijkertijd verminder je ook de kans op angst voor de tandarts, omdat de patiënt zich meer op zijn of haar gemak zal voelen.

Social media voor tandartsen kan verder nog meer voordelen bieden. Denk hierbij aan de volgende aspecten:

  • Informatie over actualiteit in de zorg
  • Begrip over tandheelkundige behandelingen en ziektes / aandoeningen
  • Meer vertrouwen en verbondenheid m.b.t. de behandelaren
  • Communicatie verbeteringen tussen de patiënt en behandelaar
  • Verhoogde interactie met de tandartspraktijk
  • Herinnering belang van een goede mondgezondheid en de tandartsafspraak
  • Gemakkelijk snelle vragen stellen en oplossen

Valkuilen | Social media voor tandartsen

Aangezien social media openbaar is komt het met enkele valkuilen. Zorg ervoor dat informatie in teksten, foto’s en video’s niet herleidt kan worden naar specifieke patiënten (mits geen toestemming).

“Scheiding tussen persoonlijk en professioneel”

Daarnaast zorgen de kanalen voor een verhoogde en gemakkelijkere interactie tussen zorgverlener en patiënt. Het blijft hierbij wel van belang dat er sprake moet zijn van een scheiding tussen persoonlijk en professioneel. Ook al ben je op het moment van reageren op een comment of plaatsing van een post niet bezig in de behandelkamer ben jij alsnog de professionele zorgdeskundige.

Wees ervan bewust dat zowel alle (potentiële) patiënten als mogelijke leveranciers en nieuwe collega’s alles kunnen zien. Zorg voor een gepaste manier van taalgebruik en communicatie.

Zodra je enige tijd actief bent op social media is het ook aan te raden om verder onderzoek te doen betreft de patiënt voorkeuren. Zo vermijd je onnodige en ongewenste ‘spam’ van bepaalde onderwerpen en kan je focus leggen op wat de patiënt online wilt zien.