Ga naar de inhoud

Tandartsketens in Nederland groeien. Ongeveer 10% van alle tandartspraktijken in Nederland behoort ondertussen tot een tandartsketen. Deze blog benadrukt de voor- en nadelen van deze marktsverandering in de tandartsenbranche en welke nieuwe mogelijkheden deze verandering bied.

Tandartsketens in Nederland

In 2014 lag het percentage dat toebehoorden aan grotere tandartsketens op nog geen 5% en is sinds toen verdubbeld. De toename van de tandartsketens hebben voordelen en nadelen. Een kleine, nieuwere praktijk ziet soms de ketenvorming als een concurrent. Echter met het tekort aan tandartsen hoeft dit zeker niet het geval te zijn.

Delauw Marketing

Tandartsketens in Nederland vs tandartspraktijken

Sommige praktijken zien de komst van de tandartsketens als een probleem. De ketens hebben veelal goede marketing, promotie, professionele websites, inkoopkracht en een gecentraliseerde administratie. Daarnaast hebben de meeste ketens intern een mondhygiënist, implantoloog of tandtechnicus waardoor ze een groot aanbod in behandelingen hebben. Verder hebben de ketens vaak de luxe om met ruimere openingstijden te werken.

Echter hoeft het niet direct te betekenen dat een nieuwe praktijk geen patiënten kan krijgen. Er is een groot tekort aan tandartsen en zo zou er voor iedere tandarts genoeg patiënten moeten zijn. Niet voor niets dat er gepleit wordt voor meer opleidingsplekken om de toestroom van tandartsen te bevorderen. Verder zijn vaak losse tandartspraktijken een stuk flexibeler en persoonlijker dan tandartsketens. Bij ketens komt het namelijk regelmatig nog voor dat de patiënt verschillende tandartsen heeft, wat sommige patiënten negatief ervaren.

Delauw Marketing

Voordelen en nadelen | Tandartsketens in Nederland

Ook het centraliseren van de inkopen en administratie hoeft niet perse een voordeel te zijn. Eén van de grootste voordelen voor de tandartsketens die wordt gezien is de gezamenlijke macht bij het inkopen en de administratie. Echter hoeven de producten die worden ingekocht niet perse de meest geschikte te zijn voor iedere tandarts. Daarnaast verschilt het ook nog eens onderling waar voorkeur bij is. De individuele tandarts heeft op de inkoopbeslissingen vrijwel geen invloed.

Delauw Marketing

Prijsreductie voor tandartspraktijken

Losse tandartspraktijken kunnen ook op andere manieren profiteren van de prijsreducties die ketens krijgen. Er zijn namelijk inkoopcoöperaties opgericht waar een tandartspraktijk lid van kan worden. Zo kunnen ze gezamenlijk alsnog profiteren van de prijsreductie, maar hebben ze niet de nadelen van toebehoren aan een keten. Een voorbeeld hiervan is de inkoopcoöperatie Fordent. Zij hebben ongeveer 100 losse tandartspraktijken die bij hun coöperatie lid zijn. Hierdoor hebben ze alsnog de inkoopkracht van een keten.

Leden van de inkoopcoöperatie kunnen profiteren van verschillende aspecten:

  • kleingoed
  • reparatie hand- en hoekstukken
  • educatie, techniek
  • computers en accessoires
  • preventie materialen
  • totale ontzorging op het gebied van wet- en regelgeving

Voor tandartspraktijken zou ik ook zeker aanraden om eens te kijken bij alle voordelen

Delauw Marketing

Middelen van tandartsketens

Andere middelen van tandartsketens kunnen worden gezien als een oneerlijk voordeel. Zo hebben ze vaak een groter marketing team, veel promotie mogelijkheden en een professionele website. Hierdoor is het voor patiënten visueel aantrekkelijker om hier in te schrijven. Tandartspraktijken moeten flexibel zijn en mee groeien met de marktveranderingen. Dit kan nog wel eens lastig zijn, aangezien marketing niet standaard werkzaamheden zijn van een tandarts is. Er zijn wel marketingbureaus en ZZP’ers die de tandartspraktijk kunnen helpen bij deze onbekende werkzaamheden.