Ga naar de inhoud

Marketing is onmisbaar

Niet iedereen is thuis in de marketing wereld. Toch is het van groot belang om online vindbaar te zijn. Deze blog dient als hulp met jou succesvol online vindbaar maken. Zo krijg je, als kleinere bedrijven, antwoord op vragen als; hoe kan je beter rangschikken in zoekmachines, wat zijn de belangrijke onderdelen en uitleg over belangrijke SEO termen.

Marketing is een snel groeiende markt en iedere branche heeft er tegenwoordig wel mee te maken. Zo zie je bijvoorbeeld steeds mooiere en professionelere websites, veel diverse social media platformen en prachtig promotie materiaal (flyers, balie displays, tijdschriften en noem het maar op). Daarnaast wil je natuurlijk dat jouw diensten en/ of producten ook zichtbaar zijn voor de klanten. Alleen is het vaak erg lastig hoog rangschikken in de zoekresultaten, en al helemaal voor kleinere bedrijven.

In eerste instantie kan je denken aan het uitbesteden van alle marketing werkzaamheden aan bijvoorbeeld een marketingbureau of ZZP’er, maar dit brengt al snel hogere kosten met zich mee. Alleen al het gemiddelde uurtarief van een ZZP’er bedraagt circa €50,- tot zo’n €100,-. Daarnaast rekent een marketingbureau al snel €70,- tot €150,-. Hierdoor lopen de kosten snel op en maakt het vrijwel onbetaalbaar voor veel kleine bedrijven.

Wel kan je delen van de marketing uitbesteden die bijvoorbeeld lastiger zijn, zoals het online vindbaar worden door middel van linkbuilding. Dit is vaak een tijdrovend en lastig traject. Hierdoor kan dit fijn zijn om door een marketingspecialist te laten doen.

Hulp met jou succesvol online vindbaar maken

Opbouw online vindbaarheid | Hulp met jou succesvol online vindbaar maken

Online gevonden worden met jouw diensten en/ of producten en website bestaat uit tal van onderdelen. Vaak wordt er gesproken over SEO (voluit; search engine optimalisatie) en SEA (voluit; search engine advertising). Begin met de basis SEO van jouw website. Dit is het “gratis” onderdeel van de online vindbaarheid. Gebruik je voor jouw website een wordpress website? Dan is het handig om een plugin zoals Rankmath of Yoast te downloaden. Dit maakt het proces van de SEO instellingen optimaliseren een stuk gemakkelijker.

De plugins geven door middel van eenvoudige checkboxes op pagina’s die je aan het bewerken bent aan of jij voldoet aan de criteria voor een goede SEO opbouw.

Marketing termen voor dummies | Hulp met jou succesvol online vindbaar maken

Soms is het lastig om de marketingtermen volledig te begrijpen, vandaar dat hieronder een opsomming is weergeven om het je wat makkelijker te maken. Zo kun je de handige wordpress plugins beter begrijpen:

  • Keywords, dit zijn zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hierbij is handig om te kijken naar zowel de SEO als SEA difficulty (hoeveel concurrenten focussen bijv. op het zoekwoord en hoe vaak wordt het gezocht door potentiële klanten). Dit kan je vinden door tools als Ubersuggest of Ahrefs te gebruiken. Zij geven namelijk deze scores weer.
  • Focus keyword, dit is jouw belangrijkste zoekwoord. Dit plaats je aan het begin van je webpagina tekst en in je h1 (hoofdtitel van de pagina)
  • Subheadings, dit zijn overige koppen en worden vaak aangeduid als h2, h3, h4 enzovoort.
  • Keyword density, hoe vaak komt jouw zoekwoord voor? Het is belangrijk dat je niet te vaak hetzelfde zoekwoord opsomt in de hoop hoog in de zoekresultaten te komen. Rankmath en Yoast geven aan (onder de additional tab) of je voldoet aan de juiste keyword density.
  • Linking, bij iedere pagina is het belangrijk om aan linking te doen. Dit kan zowel external als internal linking zijn. Verwijs vanuit jouw pagina naar andere betrouwbare websites en naar andere (relevante) eigen pagina’s. Zo creëer je een goede ketting van informatie voor de klant.
  • Alt-tekst, iedere afbeelding en video kan je instellen met een zogenoemde alt-tekst. Dit is de omschrijving van de afbeelding of video die jij doorgeeft aan de zoekmachines. Zorg ervoor dat iedere pagina die jij beter wilt laten rangschikken een relevante afbeelding bevat, daarnaast kan je het ook nog aanvullen met videomateriaal. Niet alleen is dit visueel aantrekkelijk voor de klant maar helpt dus ook met de SEO. Een goede alt-tekst bevat meestal de focus keyword. Als deze in een eerdere afbeelding al is benoemd, kan je ook een alt-omschrijving gebruiken van een andere keyword.

Soorten linking

Linkbuilding; linking strategie toepassen ter bevordering van de SEO (‘gratis’ online vindbaarheid) van jouw website kan op interne en externe wijze. Maar wat is intern linken? En wat is extern linken nou precies?

Intern kan je direct zelf, het zijn linkplaatsingen binnen de eigen website. Je linkt vanuit één webpagina naar een ander. De link zal dus zowel van de plaats waar vanuit gelinkt wordt als naar waar naartoe wordt gelinkt hetzelfde domein hebben.

Externe linkbuilding is iets gecompliceerder. Hiervoor zul je meer moeite, tijd en evt. marketingtools nodig moeten hebben. Dit zijn namelijk links vanuit andere domeinen / websites, naar jouw website of webpagina. Het is voor zoekmachines een bevestiging dat anderen jouw content waarderen.

Onderstaand zie je kort welke mogelijkheden er zijn m.b.t. extern linken. Kom je er daarna nog niet uit en wil je hulp met marketing? Aarzel dan niet en plan een vrijblijvend gesprek in.

1. Linkbuilding | Review sites

Niet alleen voor de verbetering van de SEO scores van jouw website / domein is linken d.m.v. plaatsingen bij review sites belangrijk. Het zorgt namelijk vaak voor een verhoogde betrouwbaarheid in de ogen van (potentiële) klanten.

Daarnaast zijn review sites vaak websites die veel worden bezocht en hope achterliggende SEO scores hebben. Dit zorgt ervoor dat het aantrekkelijke plekken zijn om mee te beginnen zodra je van start gaat met het linken.

2. Linkbuilding | Startpagina's

Vroeger werd deze methode vaker toegepast dan tegenwoordig. Echter betekent het niet dat startpagina’s geheel nutteloos zijn en geen impact meer hebben.

Belangrijk is in ieder geval om erop te letten dat de startpagina’s geen hoge ‘spam rating’ hebben. Daarnaast zie je ook vaker ‘nofollow’ pagina’s bij startpagina’s. Bij linkbuilding wil je altijd ‘dofollow’ links. Het vinden van startpagina’s die zowel dofollow als lage spamrating hebben is wel een uitdaging. Hiervoor zul je gebruik moeten maken van marketingtools.

3. Linkbuilding | Blogs & Artikelen

Kwalitatieve blogs en artikelen zijn waarschijnlijk nog de meest waardevolle links als je kijkt naar het verhogen van de SEO scores.

Hierbij zal de inhoud van de tekst wel circa 600 – 800 woorden minimaal moeten hebben en zullen goede zoekwoorden toegevoegd moeten worden. Deze zoekwoorden moeten vervolgens ankerteksten bevatten, die linken naar de gewenste webpagina. 

Stel je voor het zoekwoord ‘marketingbureau den haag‘ is aantrekkelijk dan zul je dat woord de url moeten plaatsen. Dit moet je in ieder geval per tekst/blog/artikel niet vaker doen dan tweemaal. 

4. Linkbuilding | Persberichten

Persberichten zijn ideaal voor publiciteit. Daarnaast helpt het ook zeker voor het verkrijgen van meer links / backlinking. Voordeel van persberichten is dat je het zelf in handen hebt, je kunt dus zelf de gewenste links en zoekwoorden / ankerteksten kiezen. Zodra deze berichten worden doorgestuurd, heb je kans dat andere nieuwssites dit delen (dit resulteert dan in een verhoging van verwijzende links).

5. Linkbuilding | Linkruil

Zodra je marketingtools gaat gebruiken voor backlink onderzoek en waar eventuele kansen liggen (t.o.v. concurrenten bijvoorbeeld). Zul je al snel linkruil en link aanmelden tegenkomen.

Dit zijn plekken vergelijkbaar met de standaard startpagina’s. Het enige verschil is dat het werkt d.m.v. het ruilen van weblinks. Zo plaats jij hun website op een website van jou, en zullen zij vervolgens jouw gewenste titel + webpagina plaatsen.

Voorbeelden hiervan zijn; orthodontist rotterdam – uwpagina.nl. / tandarts & tandheelkunde – links.nl.

Hierbij zijn de titels zoals orthodontist rotterdam, tandarts en tandheelkunde niet de gewenste ‘ankerteksten’ (*ankertekst = via welk woord of welke term jij gevonden wilt worden – hierin plaats je de URL / linkplaatsing).

Dit zijn namelijk de webpagina’s op welke jij benoemd gaat worden. Vervolgens zul je met de gewenste zoekcriteria geplaatst worden in een rubriek op de pagina naar keuze.

Andere voorbeelden van linkruil plaatsingen zijn; Tandartspraktijk, Mondzorgkundige & Orthodontie vanuit domein allepaginas.nl 

Meer informatie over linkruilen? Lees ons artikel over linkruilen.

6. Linkbuilding | Social Media

Ook social media kan helpen bij het verhogen van jouw website SEO scores. Zo kan het o.a. helpen bij; het verhogen van website bezoeker aantallen, vindbaarheid, klantbinding, maar ook dus evt. linkbuilding!

Hoe linkbuilden met social media? Hierbij komt de eerder genoemde dofollow links bij kijken en of zoekmachines profielen / pagina’s van die desbetreffde social media indexeren (e.g. Tumblr). Dit betekent echter niet dat dit kanaal direct ideaal is voor jou. Iedere social media kan helpen bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Bekijk onze andere blog voor het kiezen van het geschikte social media kanaal voor jou.

Marketing een continu proces | Hulp met jou succesvol online vindbaar maken

Zodra de basis search engine optimalisatie (SEO) instellingen goed zijn kan je verder met maandelijkse activiteiten om de zoekresultaten te verhogen. Zorg voor regelmatige content toevoegingen op de website die aansluiten bij de zoekresultaten van klanten. Heb je geen content ideeën? Veel marketingtools bieden je eenvoudige manieren om te achterhalen wat ‘booming’ content is.

Wees daarnaast actief op diverse social media platformen die aansluiten bij jouw doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld 2 keer per maand posten en bijvoorbeeld jouw diensten en/ of producten toelichten, (bedrijfs)nieuws melden en voor interactie met jouw klanten zorgen.

Zorg voor goede linkbuilding. Wees online aanwezig op onder andere review sites, startpagina’s en blog websites. Dit zorgt er voor dat jouw website betrouwbaarder wordt in de ogen van de zoekmachines. Het is een bevestiging dat die specifieke website met jou geassocieerd wilt worden. Probeer de links vorm te geven op basis van eerdere gewenste zoekwoorden.

Vond je deze blog “Hulp met jou succesvol online vindbaar maken” handig? Bekijk dan ook eens één van onze andere blogs of lees de blogs van Volledig Zorg.