Ga naar de inhoud

Internal branding

Waarom komen succesvolle interne merkcampagnes zo weinig voor? Waarom blijven marketeers steken bij posters en simpele gimmicks bij het ontwikkelen van een interne merkstrategie? Of maken ze enkel een programma dat al na een paar maanden mislukt of vergeten wordt? Kortom, wat zijn de belangrijkste taken die moeten worden uitgevoerd voor succesvol internal branding?

‘Merkbetrokkenheid start van binnenuit’

Internal branding, waar beginnen?

Waarom komen succesvolle interne merkcampagnes zo weinig voor? Waarom blijven marketeers steken bij posters en simpele gimmicks bij het ontwikkelen van een interne merkstrategie? Of maken ze enkel een programma dat al na een paar maanden mislukt of vergeten wordt? Kortom, wat zijn de belangrijkste taken die moeten worden uitgevoerd voor succesvol internal branding?

Een belangrijke factor is het belang dat de directie of het bestuur hecht aan interne branding. Denk bijvoorbeeld aan de ‘economische rationaliteit’ van een organisatie. Als het een kostenbesparende organisatie is, kan het voor marketeers lastig zijn om de waarde van medewerkersbetrokkenheid aan te tonen. Veelal wilt een bedrijf zowel resultaat, maar eigenlijk geen of niet genoeg budget of inzet inbrengen, waardoor de interne merkstrategie al snel mislukt.

Bij Delauw Marketing werken wij met marketeers die zorgen voor een toegevoegde waarde met behulp van zowel vaardigheden als de nodige kennis om succes te kunnen doen aan internal branding. Beginnend met het creëren van goed georganiseerd onderzoek. Hierbij kan worden gedacht aan de merkbetrokkenheid en ambassadeursgedrag te analyseren. Hieraan gekoppeld is het achterhalen en in kaart brengen van de diverse achterliggende vaardigheden van het personeel en de directie. Niet alleen krijg je inzichtelijk welke sterktes het personeel en de directie heeft, maar ook zullen eventuele kansen en valkuilen hierdoor benadrukt worden.

Internal branding, tips voor starters

Om jou alvast op weg te helpen bij succesvol internal branding volgen enkele tips.

1.

Start met een heldere en concrete bedrijfsmissie en bepaal duidelijke waarden waar het bedrijf voor staat. Klinkt natuurlijk erg simpel en je vraagt je misschien af of dit wel echt noodzakelijk is. Dit ‘kleine’ en ‘simpele’ begin zorgt ervoor dat de achterliggende gedachte en structuur van de organisatie helder is onder het personeel. Zo laat jij namelijk zien wat er belangrijk is en krijgt jou personeel een helder doel / streefpunt. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat organisaties die dit aanhouden gemiddeld circa 400% beter presteren.

2.

Verder is het belangrijk om naar jouw personeel te luisteren. Zorg bijvoorbeeld voor regelmatige feedback gesprekken zo zijn er meer contactmomenten met het personeel. Creëer hierbij een open sfeer, waarbij beiden zich op zijn of haar gemak voelen. Zo zal je eerder alle pluspunten, maar zeker ook de minpunten te horen krijgen. Vergeet hierbij niet na afloop aan te tonen en te laten blijken dat er naar ze wordt geluisterd.

Lukt het niet om de openheid met enkele personeelsleden te creëren of heb je het idee dat je alsnog niet de gewenste response krijgt? Probeer dan alternatieven. Kies bijvoorbeeld voor anoniem feedback delen; dit kan via een formulier in het bedrijf of bijvoorbeeld via een online portaal. Ook surveys, met meer dichte vragen kunnen een goed begin zijn om sommige personen wat op weg te helpen. Tot slot kiezen veel bedrijven ook voor soort groepssessies om samen op een interactie en communicatieve manier meer te bespreken.

3.

Link internal branding met external branding. Natuurlijk heb je al een bredere external branding, zoals een logo, missie of misschien een bepaalde kleuren combinatie, maar waarom niet ook voor internal branding? Denk bijvoorbeeld aan een iets ander logo voor binnenhuis, intern in je bedrijf. Of creëer een intranet voor jouw personeel waardoor er net iets meer verbondenheid en karakter intern ontstaat.

4.

Zorg dat jouw behaalde resultaten van internal branding naar buiten zichtbaar worden. Creëer een emotionele band tussen intern personeel en de externe ‘potentiële’ doelgroep.

Dit kan je bijvoorbeeld doen door: ontmoet het team, social media, forums of intranet. Hierbij is er een verhoogde interactie tussen intern en extern en zal er eerder een band ontstaan. Tevens zorgt dit voor een verhoogde kans op echt loyale klanten en niet alleen tevreden klanten.

Bij dit onderdeel is duidelijkheid en goed georganiseerde structuur van het bedrijf een must! Als het vanuit intern niet strak geregeld is zal het zeker ook niet extern zo overkomen.

5.

Vergeet niet de extra inzet, openheid en verbondenheid te belonen. Zo kun je zowel jouw personeel extra belonen bij extra inzet, maar ook bijvoorbeeld als ze hun verhaal / feedbackgesprekken met andere delen (bijvoorbeeld via het nieuwe interne communicatiesysteem?). Dit zorgt er namelijk voor dat anderen eerder zullen volgen en creëert een positieve sfeer.

Ook extern kun je de verhoogde commitment en betrokkenheid met jouw organisatie belonen. Denk bijvoorbeeld aan belonen na voltooiing van acties en wedstrijden.

Meer tips over marketing? Bekijk onze top tips om jouw interne en externe communicatie te verbeteren.

internal branding

Waarom is goede interne branding belangrijk?

Internal branding richt zich op het creëren van een sterke merkcultuur en identiteit vanuit binnen de organisatie. Het gaat erom dat de medewerkers zich verbonden voelen met het eigen merk en de waarden en doelen ervan begrijpen. Zo zorg je als bedrijf ervoor dat zij deze achterliggende kernpunten  toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden. Wanneer medewerkers zich betrokken voelen bij het merk (merkbetrokkenheid), zijn ze meer gemotiveerd, loyaler en zullen ze zich ook meer inzetten voor het succes van de organisatie. Het zorgt voor een fijne sfeer op de werkvloer, waarbij het gehele bedrijf positief op kan bouwen.

Deze interne merkbetrokkenheid zorgt voor een verbeterde consistentie van het personeel. Interne branding zorgt ervoor dat medewerkers het merk begrijpen en de merkwaarden kennen. Het gedrag is in lijn met het merk, zowel intern als extern zijn deze gevolgen zichtbaar. Consistentie in de merkervaring is cruciaal om vertrouwen en geloofwaardigheid te creëren bij (potentiële) klanten en andere belanghebbenden. Mensen weten wat ze kunnen verwachten van jouw bedrijf.

Door succesvol internal branding toe te passen ontstaat er een gevoel van gemeenschap en een gedeelde identiteit binnen de organisatie. Medewerkers voelen zich, bewust of onbewust, onderdeel van een groter geheel en begrijpen hoe hun individuele bijdragen aan het geheel. Hierdoor geeft het werk meer voldoening en ontstaat er een positieve verbondenheid vanuit binnen de organisatie. Tevens bevordert het de samenwerking, doelgerichtheid, merktrots en saamhorigheid.

Een sterk intern merk kan helpen bij het aantrekken van nieuwe collega’s. Vaak wordt gezocht naar werkgevers met een sterke merkreputatie en een positieve bedrijfscultuur. Niet te vergeten dat mond-tot-mondreclame veelal het meest effectief is. Bovendien draagt een goed intern merk bij aan het behoud van personeel.

Merkvorming van een organisatie gebeurt zowel door externe marketingactiviteiten als door interne ervaringen en interacties van medewerkers. Denk maar aan alle interacties die plaatsvinden met klanten, leveranciers en andere stakeholders. Internal branding zorgt dat medewerkers het merk begrijpen en het op een consistente manier positief vertegenwoordigen. Dit draagt bij aan een sterke en herkenbare merkidentiteit van het bedrijf.

Kortom succesvolle internal branding zorgt voor verbondenheid, merkbetrokkenheid, merk aantrekkelijkheid, consistentie en loyaliteit. Deze voordelen zijn zowel op intern- als extern gebied zichtbaar en helpen bij het succes van het bedrijf.

intern en extern branding

Veelgestelde vragen

Waarom is internal branding geen succes bij mij?

Het is essentieel om de specifieke uitdagingen en obstakels voor jouw situatie eerst te identificeren. Zo kun je de effectiviteit van internal branding beter analyseren en eventueel bijsturen.

Waarom de internal branding niet effectief werkt kan echter diverse oorzaken hebben. Probeer te achterhalen of er eventuele interne communicatieproblemen zijn. Hierbij is het belangrijk ook goed te kijken naar het management zelf en of zij op communicatief gebied als verbondenheid met het bedrijf ook goed presteren. Het is belangrijk dat enthousiasme en betrokkenheid zichtbaar is bij het gehele team. 

Kijk ook naar de internal branding die je als bedrijf probeert te behalen. Past dit wel bij de bedrijfscultuur? Is dit niet het geval kan het zorgen voor minder acceptatie waardoor het proces van internal branding minder effectief werkt. Probeer je het team te stimuleren en voor meer verbondenheid te zorgen? Dan kunnen eventueel trainingen en bepaalde personeelsvoorzieningen ook enorm helpen op jouw doelen tot een succes te brengen.

Welke vaardigheden / kennis zijn vereist voor implementatie van een succesvolle merkstrategie?

Enkele belangrijke punten zijn kennis en vaardigheden met betrekking tot: merkstrategie & positionering, communicatievaardigheden, leiderschap & overtuigingskracht, projectmanagement, begrip van de organisatiecultuur en goede analytische vaardigheden.

Door deze kernpunten te ontwikkelen heeft de merkstrategie een hogere slagingskans. Als extraatje kan het ook nog handig zijn om goed bij te blijven op het gebied van merkstrategieën, door bijvoorbeeld de laatste trends en ontwikkelingen te volgen.

Wat is een voorbeeld van succesvolle internal branding?

Steeds vaker zijn er bedrijven die dit goed toepassen. Een voorbeeld hiervan is kleding- en schoenenbedrijf Zappos.

Het bedrijf streeft naar het behalen van zogenoemde ‘WOW’-ervaringen bij de klanten. Dit streefpunt staat intern vast als doel en het team doet er dan ook alles aan om deze uitmuntende ervaring te behalen. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar een goed product of goede service, maar ook alles daaromheen (communicatie, klantenservice enz.).

Het bedrijf Zappos heeft een unieke en inclusive werkomgeving gecreëerd. Hierin worden medewerkers aangemoedigd om zichzelf te zijn en hun persoonlijkheid uit te drukken. Dit draagt bij aan een positievere en meer betrokken werkcultuur. Ze voelen zich eerder gewaardeerd en geïnspireerd. Dit zorgt voor een goede interne sfeer en is ook zichtbaar voor buitenstaanders. Zo heeft het bedrijf ontzettend veel positieve ervaringen online en werkt dit goed voor personeelswerving. 

Verder houdt het bedrijf zich veel bezig met regelmatige vergaderingen, trainingen en evenementen. Zo blijft het team verbonden en worden positieve ervaringen onderling gedeeld. Dit draagt bij aan de hogere merkbetrokkenheid van het bedrijf.

Niet alleen zorgen de personeelstrainingen voor meer verbondenheid ook stimuleert het. Ze bieden namelijk interne trainingsprogramma’s en moedigen medewerkers aan om hun vaardigheden en carrière binnen het bedrijf te ontwikkelen. Het zorgt zo voor merkloyaliteit; het behoud personeel en bevordert werving van nieuw personeel. 

Kortom het resultaat van deze succesvolle internal branding is dat het bedrijf Zappos een sterke merkcultuur heeft gecreëerd. Deze merkcultuur is zowel intern als extern erkend. Het bedrijf heeft hierdoor een uitstekende reputatie opgebouwd op het gebied van klantenservice en bedrijfscultuur. Deze resultaten dragen weer bij aan hun concurrentievoordeel en groei als merk en organisatie.

Welke rol heeft een merkambassadeur?

Een merkambassadeur speelt een belangrijke rol bij het uitdragen en versterken van het merk van de organisatie. Deze persoon is een vertegenwoordiger van het merk. Het doel van een merkambassadeur is om de merkwaarden, boodschap en identiteit op een positieve en authentieke manier uit te dragen aan bijvoorbeeld (potentiële) klanten.

Verantwoordelijkheden van een merkambassadeur zijn: interne- en externe communicatie middel (creëren interne betrokkenheid en duidelijkheid voor buitenstaanders), merkadvocaten (het is een vorm van merkpromotie), feedback en inzichten leveren (inzicht in huidige situatie en resultaten) en leveren merkbescherming.