Ga naar de inhoud

Bekijk in deze blog 10 marketingtips voor kleine bedrijven. Sociale media hebben de manier waarop we communiceren veranderd. Het is tijd om te profiteren van deze nieuwe tools om uw bedrijf te promoten! We gebruiken het voor alles, van contact houden met vrienden tot het vinden van een baan. Maar hoeveel moet je delen op sociale media? Het antwoord hangt af van of u iets probeert te verkopen of alleen naamsbekendheid wilt opbouwen. 

10 marketingtips voor kleine bedrijven

Aan de slag te gaan | 10 marketingtips voor kleine bedrijven

  1. Wees authentiek. Mensen doorzien elke poging tot bedrog. Als je online probeert te doen alsof je iemand anders bent, zullen mensen het doorhebben.
  2. Spam niet. Spammen is wanneer u berichten verstuurt zonder rekening te houden met wie ze zouden kunnen ontvangen.
  3. Wees consequent. Consistentie is de sleutel. Je moet regelmatig posten, zodat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten.
  4. Wees oprecht. Mensen zullen het merken als je niet jezelf bent online.
  5. Wees transparant. Laat mensen weten wat je doet en waarom.
  6. Wees behulpzaam. Help anderen door vragen te beantwoorden en advies te geven.
  7. Wees responsief. Reageer snel op opmerkingen en vragen.
  8. Wees geduldig. Mensen reageren niet meteen.
  9. Wees professioneel. Houd gesprekken gericht op het onderwerp.
  10. Wees creatief. Vind manieren om uw berichten te laten opvallen.

Naast deze tips is het ook handig om goed te luisteren naar feedback van uw doelgroep. Vraag klanten wat zij vinden van uw inspanningen op het gebied van sociale media. Kijk naar wat zij willen zien, wat voor informatie zij graag willen ontvangen en hoe het vormgegeven zou moeten worden. Zo laat u uw marketinguitingen goed aansluiten bij de doelgroep.

“Directe manier van communiceren”

E-maillijst | 10 marketingtips voor kleine bedrijven

Een lijst met e-mailadressen is een van de krachtigste tools die tegenwoordig beschikbaar zijn voor marketeers. Met een e-maillijst kunt u in contact blijven met uw klanten en prospects. Het helpt u ook om relaties op te bouwen met uw abonnees.

Daarnaast is het delen van informatie, aanbiedingen en andere uitingen via e-mail een directe manier van communiceren. U benadert de klant persoonlijk, waardoor hij of zij eerder geneigd is het daadwerkelijk te lezen.

Maak een Facebook-pagina | 10 marketingtips voor kleine bedrijven

Als u sociale media niet gebruikt om uw kleine bedrijf op de markt te brengen, loopt u een kans mis om contact te maken met potentiële klanten. U kunt Facebook gebruiken als een plaats om nieuws over uw bedrijf te posten, foto’s te delen en met uw volgers te communiceren.

Als u nog geen gebruik maakt van sociale media, is dit het perfecte moment om te beginnen. Je zult merken dat Facebook een geweldige plek is om in contact te komen met mensen die dezelfde interesses delen als de jouwe. En omdat het zo gebruiksvriendelijk is, heb je niet veel hulp nodig om aan de slag te gaan.

Facebook is één van de handigste kanalen om in te beginnen. Daarnaast kun je ook gebruik maken van LinkedIn, Instagram, YouTube of Twitter. Het is altijd verstandig om te achterhalen waar jouw doelgroep actief op is. Zo kun je ze makkelijker benaderen.

Stel een Twitter-account in | 10 marketingtips voor kleine bedrijven

Twitter is tegenwoordig een van de meest populaire sociale netwerken. Meedoen is gratis en eenvoudig in te stellen. Zodra je je account hebt ingesteld, kun je beginnen met tweeten! Tweet over uw producten en diensten, beantwoord vragen en communiceer met andere gebruikers. Twitter is daarnaast een sociale media kanaal met veel interactie. Hierdoor kun je direct communiceren met jouw doelgroep.

Content creatie | 10 marketingtips voor kleine bedrijven

Al eerder benoemde wij handige tools om uw bedrijf te promoten. Als het aankomt tot content creatie of het nou is voor social media, website pagina of blogs kan dit een behoorlijke uitdaging zijn.

Gelukkig zijn er tegenwoordige handige tools om het wat makkelijker te maken. Zo kunt u door middel van keyword onderzoek aantrekkelijke zoekwoorden achterhalen. De juiste keywords sluiten aan bij uw doelgroep, hebben een hoog zoek volume en hebben (relatief) weinig concurrentie. Door deze keywords te gebruiken, heeft u al een goede opzet voor het bepalen van de juiste onderwerpen.

Alsnog moeite met de onderwerpen uitwerken? Geen probleem. Gebruik eens content generators. Deze maken gemakkelijk een tekst voor u. Het is hierbij wel aan te raden dat u de teksten goed naloopt en de fouten eruit haalt. Eventueel kunt u ook bepaalde teksten aanvullen met persoonlijke teksten vanuit uw eerdere werken.

Meer lezen over digital marketing? Of andere blogs lezen? Klik dan op onderstaande link.