Ga naar de inhoud

Interne Analyse

De sterktes en zwaktes behoren tot de interne analyse van een bedrijf. Het is een onderdeel van onze analyse en onderzoek service. Hieronder leggen we de analyse uit, wat je eraan hebt en hoe te werk.

  1. Huidige situatie / Nulmeting bedrijf
  2. Huidige doelgroep
  3. Huidige klanten
  4. Bedrijfscultuur
  1. Targeting en positionering
  2. Marketing en marketingmix
  3. Kwaliteit herkenennen
  4. Minpunten identificeren

De analyse zorgt voor een bewustwording van de huidige situatie van uw bedrijf. Het zorgt ervoor dat de (marketing)strategie zo ingesteld kan worden dat het past bij uw eigen kwaliteiten en zorgt daarnaast voor een onderscheidend vermogen. Het is belangrijk om uzelf goed in de markt te plaatsen en uw (potentiële) klanten duidelijk te maken waarom ze voor uw bedrijf zouden moeten kiezen en niet een concurrent.

Het klinkt allemaal vrij makkelijk, maar uit ervaring kunnen wij zeggen dat het altijd voorkomt dat tijdens de sterktes en zwaktes analyseren onderdelen over het hoofd worden gezien. Al helemaal door iemand intern, hoe langer u gewend bent aan uw huidige situatie hoe sneller er bepaalde zaken worden gemist. Indien u de analyse zelf wilt uitvoeren is het verstandig onderstaande stappen te volgen.

Interne analyse | stappen

1 | Als eerste moet er naar uw organisatie gekeken worden. Denk hierbij aan de strategie die gehanteerd wordt, de organisatie- en bedrijfscultuur en uw personeel (over welke kennis en ervaringen beschikt u).

Daarnaast moet u als bedrijf een duidelijke missie (doel) en visie hebben (streefpunt). Veelal wordt de structuur van het 7S-model gehanteerd.

Het is belangrijk uw missie en visie goed doordacht te hebben en dit te implementeren in uw strategie. Uw (potentiële) klanten moeten weten waar u voor staat.

Indien u het onderzoekgedeelte zelf wilt proberen uit te voeren raden wij het aan om een duidelijke structuur te hanteren, zoals die van het 7S-model.

2 | De marketing analyseren. Hierbij wordt allereerst gekeken naar de targeting. Wie is uw doelgroep en maakt u gebruik van profiling?

Profiling is een belang en houdt in dat u klantprofielen maakt, zodat u beter kunt inspelen op uw specifieke klanten. Voornamelijk bij het bepalen van een digitale marketing strategie is het belangrijk een duidelijke targeting te hebben, om zo onnodig hoge kosten te voorkomen.

Doelgroep bepalen kan worden gedaan op basis van veel verschillende criteria zoals onderstaand:

  • Geografische criteria
  • Demografische criteria
  • Sociaaleconomische criteria
  • Psychografische criteria
  • Gedragscriteria

Zodra u een duidelijke doelgroep heeft die aansluit bij uw organisatie kunt u persoonlijke content maken die aansluit op de doelgroep zijn verwachtingen en inspelen op de behoeften van uw klant.

U kunt uw organisatie zo positioneren en in de markt plaatsen dat uw product of service goed aansluit bij de juiste afnemers. Het behalen van onderscheidend vermogen is hierbij essentieel. Zo kunt u zichzelf onderscheiden van uw concurrenten en extra voordeel aanbieden.

Verder wordt er bij de marketing gekeken naar de marketingmix. Hier worden alle middelen van communicatie met uw (potentiële) klanten in kaart gebracht. Denk hierbij aan social media, uw website, folders, flyers en andere huidige advertentiemiddelen. Voor dit onderdeel kunt u de structuur toepassen van de 5 P’s.

3 | Het is  belangrijk om naast deze analyse een externe analyse uit te voeren. Hiermee krijgt u inzicht in de kansen en bedreigingen van de markt. Dit onderdeel is bedoeld om de omgeving van uw organisatie in kaart te brengen.

Tezamen met de interne analyse kunt u dan de SWOT-analyse in kaart brengen. Daarnaast kan een confrontatie worden gemaakt waaruit blijkt wat de verstandigste strategische opties zijn voor uw bedrijf. Klik op de ‘interne analyse‘ om meer te lezen. Liever meer informatie over de externe analyse? Dit kunt u vinden op onze webpagina.

interne analyse sterktes en zwaktes

Wilt u hulp met het analyseren en onderzoeken van uw bedrijf? Neem dan gerust met ons contact op. Liever toch eerst even verder kijken naar wat wij op dit gebied aanbieden? Dan kunt u terecht op onze webpagina over de analyse en onderzoek service.